Direktlänk till inlägg 24 oktober 2010

Fredag

Av josefineikt - 24 oktober 2010 12:30

Weebly

Vi åkte till Sala o träffade tre tjejer som ska göra en hemsida som redovisningsform på deras projektarbete.

De var jätte snabba på att lära sig det vi visade dem. Jag hade inställningen att jag skulle köra samma lektion som jag gjort med lärarlyftarna men när jag väl kom in i klassrummet så kändes inte det naturligt längre. När jag hade visat de viktigaste sakerna så såg man att tjejerna började försöka själva. De tittade på mig om jag skulle visa något och redan där hade de snappat upp hur man gjorde. Efter en kvart så hade vi redan gått igenom de viktigaste sakerna man behöver veta för att klara av weebly vilket gjorde både mig och petter lite chockade... Vi bad dem derför att pröva lite själva, de hade ju en tanke som de kunde utgå ifrån när de provade sig fram. Alla tjejerna körde på temat i deras projektarbete. Vi hade bokat salen en timme men vi behövde bara 40 min vilket var riktigt skönt.

  Jag själv tycker att det var en häftig känsla att när tjejerna kom in i klassrummet så kände jag direkt att jag inte behövde ha det gamla schemat utan jag inproviserade det mesta utöver vad de ville ha hjälp med.


Träff med en ny lärare inför nästa vecka

På mötet i torsdags så fick vi veta att det var en lärare som ville ha vår hjälp inför öppethus. Vi bestämde då att vi skulle träffas på fredagen och när vi kom dit så fick vi höra hans idé. Han ville göra ett slags bildspel med en video och några bilder som skulle rulla under dagen i idrottshallen. Han visste inte helt hur han skulle göra det så han ville ha vår hjälp till det. Han ville inte att vi skulle göra det tekniska utan han ville göra bildspelet själv vilket petter o jag tyckte var skönt att han redan bestämt själv innan hur det skulle gå till. Varken Petter eller jag vill göra arbetet åt honom utan bara hjälpa till lite på sidan av.

Vi bestämde möte på onsdag nästa vecka där vi ska få honom att komma igång med arbetet och sen får vi hoppas att han hinner klart till öppethus.

VFU
 
 
Ingen bild

Lars W

27 oktober 2010 09:50

Hej Josefine!
Förstår att ni är efterfrågade därute. Har hört att ni gjort ett kanonjobb!
Bra beskrivningar och analyser. Att en del elever behöver uppmuntran är en mycket viktig vetskap vi lärare behöver ha. Att bara säga bra eller snyggt när man går förbi kan få vissa elever att våga fast de är osäkra.
Bra jobbat!

 
Lisa

Lisa

27 november 2010 01:11

Ja, suck, jag förstår att det gick lite lättare med tjejerna än med oss.

Men det var så mycket som var nytt, inte ens inloggningsuppgifterna hade vi fått, bara att få igång datorn på Blåsenhus var inte helt lätt. Utan kod, vad göra...? Men nu är vi på, tror vi!

Jag tänker ofta tillbaka på era fina lektioner med oss, ni var så duktiga och tålmodiga. Jag ångrar så att jag inte kunde ägna mig åt att kolla hur ert upplägg var, hade fullt upp med att bara lära mig själv. Men det var så pedagogiskt rätt, det ni gjorde! Tror att ni fått prova det mesta nu, från virriga tanter, virriga lärarlyftare till vakna och skärpta ungdomar, bådar gott för framtiden!

http://eliekb.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av josefineikt - 19 november 2010 15:00

VARFÖR? Idag sitter allt i tekniken Tekniken hjälper elever med sämre förutsättningar Man lär sig diskutera o prata med andra elever Det hjälper utvecka elever Utnyttja elevers intresse Skapa engagemang/motiverande (Fostrande) Hur man b...

Av josefineikt - 18 november 2010 20:28

Jag har svårt att sätta fingret på vad exaakt digital kometens är men om man bryter ner själva ordet och utgår ifrån det. Digital- allt som är digitalt som t.ex. en dator, projektor,telefon m.m men i just detta fall så känns dator och projektor: Lägg...

Av josefineikt - 28 oktober 2010 09:39

På morgonen så träffade vi idrottsläraren som ville ha hjälp med lite saker inför öppet hus. Han hade filmer låg på skivor i hans videokamera och han lyckades inte få in dem i datorn vilket petter o jag skulle hjälpa honom med. Vi satt en timme med d...

Av josefineikt - 28 oktober 2010 09:23

Då var det eaminationsdagen då. Måns kom och tittade en stund av vår lektion. Vi hade lagt upp den så att först på morgonen så hade vi besök av en tjej från kommunen som tog kort och pratade lite med oss. http://www.sala.se/Information/Alla-nyheter/N...

Av josefineikt - 28 oktober 2010 09:17

I måndags var det egentligen studiedag på vfuskolan vilket vi också skulle ha då men Petter och passade på att planera inför tisdagens lektioner. Eftersom att Måns skulle komma så ver det på tiden att vi planerade vad som skulle hända på lektionen. L...

Ovido - Quiz & Flashcards